Vijf vragen over verzekeringen

Lees deze blog waarin Daphne en Anita van Cheapp de 5 meest gestelde vragen over verzekeringen beantwoorden.

1. Wat is assurantiebelasting en hoeveel betaal je?

Assurantiebelasting is een verplichte belasting die alle Nederlandse verzekeraars moeten heffen op verzekeringen. Het tarief is 21% van de totale verzekeringskosten. De verzekeraar draagt de assurantiebelasting af aan de belastingdienst.

2. Mijn premie heb ik niet betaald. Ben ik nog wel verzekerd?

Niet betaald, niet verzekerd
Als je een keer vergeet om je verzekeringspremie te betalen, dan is dat niet zo erg. De verzekeraar stuurt je na de vervaldag (30 dagen) een betalingsherinnering. Maar als je na 14 dagen nog niet betaald hebt, dan ben je helaas niet meer verzekerd en loop je een groot risico. Want als je dan schade veroorzaakt of oploopt, dan zal de verzekeraar die niet vergoeden.

Uitstel
Weet je van tevoren al dat het je vanwege de coronamaatregelen niet gaat lukken om te betalen, neem dan direct contact op met Cheapp. Wij kunnen dan om uitstel vragen, zodat je 60 dagen de tijd krijgt om de premie te betalen.

Tijdelijke stopzetting
Je kunt ook besluiten om je verzekering tijdelijk stop te zetten, bijvoorbeeld als je bepaalde werkzaamheden even niet meer uitvoert. Een tijdelijke stopzetting vraag je aan door een mail te sturen naar info@cheapp.nl. Wij regelen de rest.

Autoverzekering
Een autoverzekering moet je wél altijd betalen. Doe je dit niet, dan word je voor de periode dat je niet betaalt, geschorst. Tijdens deze schorsing ben je niet verzekerd. Je kunt dan bovendien een boete krijgen van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).

Aantekening
Wanneer je een premie vaak niet op tijd betaalt, dan kun je een aantekening krijgen en dat heeft weer gevolgen voor eventuele verzekeringen die je in de toekomst af zou willen sluiten. Regel je verzekeringspremie dus goed!

3. Er is ingebroken in mijn auto, is de inboedel verzekerd?

Nee, ook al ben je allrisk verzekerd, alles wat los in de auto ligt, valt niet onder de dekking. Laat dus nooit kostbare spullen, zoals een designer zonnebril, je laptop of handtas in de auto achter. Je kunt ze wel verzekeren door een eigen vervoersdekking bij de autoverzekering af te sluiten.

4. Wat valt er onder de opstalverzekering en wat onder de inboedelverzekering?

Vooral huurders van woningen of bedrijfspanden komen vaak met deze vraag. Kort gezegd is opstal alles wat vastzit aan het pand en de inboedel alles wat je meeneemt bij een verhuizing. Het meubilair dus, maar ook de laminaatvloer die je zelf gelegd hebt. Heb je een gevalletje waterschade? Dan regel je de schade aan meubilair en apparatuur (en de laminaatvloer!) met je inboedelverzekering. De verhuurder regelt schade aan de muren en plafonds met zijn opstalverzekering.

5. Wat is de aanleiding voor een premieverhoging?

Eén keer per jaar mag de verzekeraar de premie aanpassen. Als er dat jaar veel schade is gemeld dan kan hij besluiten om de premie voor alle verzekeringsnemers te verhogen. Ook als jíj geen schade hebt gemeld. Bij Cheapp berekenen we elk jaar voor jou of je ergens voordeliger uit bent. Je krijgt een mail met een nieuw voorstel en hoeft alleen maar te laten weten of je akkoord bent. Wij passen dan jouw verzekeringen aan.

Vraag het Cheapp
Wij doen ons uiterste best om je altijd goede informatie te geven. Daarom hebben we een
uitgebreide website en kun je de meest gestelde vragen vinden bij de faq’s. Zit jouw vraag er niet tussen? Wij zijn tijdens kantooruren bereikbaar op 0168-327281. Je kunt ook met ons chatten, appen of mailen. We geven zo snel mogelijk antwoord. En moeten we er eerst zelf iets voor uitzoeken? Dan komen we binnen 24 uur bij je terug.

Groeten van Daphne en Anita