Waarom heb je omzetgegevens nodig om je bedrijf te verzekeren?

Voor bedrijfsverzekeringen worden vaak je omzetgegevens gevraagd. Dit is belangrijk om de hoogte van de premie te berekenen. Want; hoe hoger de omzet, hoe meer risico je loopt. Maar de omzet kan natuurlijk ook (tijdelijk) lager worden. In deze blog vertellen we waar je op moet letten en hoe je de premies zo laag mogelijk houdt. Vooral voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering is dit heel erg belangrijk.

Welke verzekeringen?

Voor het MKB en voor zzp’ers zijn er 4 belangrijke verzekeringen waarvoor je de omzetgegevens van je bedrijf moet weten:

  1. Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering: Dekt de schade die jouw bedrijf veroorzaakt bij je klant of opdrachtgever.
  2. Beroepsaansprakelijkheidsverzekering: Bij nalatigheid of vergissingen van jouw kant, waardoor je klant verlies lijdt of omzet mist, biedt deze verzekering hulp.
  3. Rechtsbijstandverzekering: Als je verwikkeld raakt in een conflict met een opdrachtgever of klant, kun je wel wat rechtsbijstand gebruiken.
  4. Arbeidsongeschiktheidsverzekering: Als ondernemer heb je geen recht op een uitkering van de overheid bij arbeidsongeschiktheid. Als je denkt ‘dat overkomt mij niet’, dan neem je een groot risico over je inkomen en het voortbestaan van je bedrijf. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering helpt je door moeilijke tijden heen.

Omzet inschatten

De verzekeringsmaatschappij wil altijd je basisgegevens weten plus de verwachte omzet van je bedrijf. Deze wordt bepaald door de omzet van vorige jaren. Ben je een startende ondernemer, dan mag je een omzetschatting doen. Je bent dan altijd verzekerd, ook als blijkt dat je onderneming een veel hogere omzet haalt in het eerste jaar dan je gedacht had.

Jaarlijkse herberekening

Voor de eerste drie verzekeringen krijg je van de verzekeringsmaatschappij elk jaar, of eens per drie jaar, automatisch een herberekeningsformulier toegestuurd. Hierop geef je de huidige omzetgegevens door. Zijn er sterke wijzigingen, dan heeft dat uiteraard invloed op de hoogte van je premie. De vierde verzekering, de arbeidsongeschiktheidsverzekering werkt een beetje anders. Hiervoor moet je zelf alert zijn.

Arbeidsongeschiktheidsverzekering zelf in de gaten houden

‘Voor zelfstandige ondernemers is een arbeidsongeschiktheidsverzekering van groot belang, maar het is tegelijkertijd ook de lastigste verzekering om goed te onderhouden’, vertelt Anita, officemedewerker bij verzekeringsspecialist Cheapp. ‘Je wilt natuurlijk niet te veel betalen, maar zeker niet voor verrassingen komen te staan als je ziek wordt. En er zijn heel veel factoren die van invloed zijn op de hoogte van de premie en de uitkering’. Wat moet je allemaal in de gaten houden?

 

Checklist:

  • De looptijd van de verzekering: De maximale eindleeftijd voor veel beroepsgroepen is 67 jaar. Maar je kunt dit zelf aanpassen, je bent tenslotte zelfstandig ondernemer.
  • Het verzekerde bedrag: De verzekeraars stellen een maximum aan de hoogte van het verzekerde bedrag. Over het algemeen genomen mag je niet meer dan 80% van jouw gemiddeld inkomen (bruto) verzekeren. Je kunt dit bedrag tussentijds aanpassen.
  • Is er wat veranderd het afgelopen jaar met betrekking tot je financiële reserves of je gezinssituatie? Ook dan kun je de verzekering aanpassen.
  • Wanneer je tijdelijk geen opdracht kunt vinden of er een tijdje tussenuit wilt, kun je de verzekering voor maximaal 1 jaar opschorten. Je betaalt dan minder premie maar ontvangt ook geen uitkering.

Onderhoudsabonnement

Als je er zeker van wilt zijn dat je verzekeringen altijd up tot date zijn, kun je ook besluiten om Cheapp het onderhoud te laten doen. ‘Je kunt dat zien als een APK voor je verzekeringen’, licht Anita toe. ‘Alle bovenstaande punten worden gecheckt en bovendien wordt je hele verzekeringspakket tegen het licht gehouden. We berekenen jaarlijks of je ergens anders beter uit bent.’ Ben je benieuwd geworden naar deze onderhoudsservice? Bel dan even met Anita of Patricia op 0168-327281. Je kunt ook mailen, appen of chatten.